27 augustus. dag 16

28 augustus 2016 - Gunung Sukamade, Indonesië

Vandaag (eigenlijk gisteren, maar ik had geen bereik) was een lange, maar super leuk.
We begonnen de vroeg om 4:30, want om 5 uur vertrokken we naar het vulkanische zwavelmeer Kawah IJen. Het was 2 uur rijden naar het dichtstbijzijnde punt wat te bereiken was met de auto. Tijdens deze rit hadden we prachtige uitzichten over plantages en gebergtes en zagen we de bevolking die in grote vrachtwagens naar de plantages werden gebracht. Bij het punt aangekomen moesten we nog 3km naar het zwavelmeer wandelen. Dat was een erg steile klim ( van 1850m naar 2340m hoogte), maar het was de moeite zeker waard! De foto's zullen het wel laten zien;). Tijdens die klim zagen we de lokale bevolking met karretjes omhoog gaan. Deze mannen gingen allemaal zwavel halen uit de krater. Wel 150 kilo zwavel per dag halen ze uit die krater. Toen begon de afdeling weer van 3 km. Dat vonden de kuitjes iets minder. Eenmaal terug bij de auto begon de lange rit naar het schildpaddenstrand van Sukamada. Dat was niet helemaal te bereiken met de auto, dus de laatste dik 2 uur was met de land rover:)!
We kwamen rond 17:00 daar aan. Snel even douchen (koude douche natuurlijk) en even uitrusten. Toen eten en daarna op naar het schildpaddenstrand:). Het wachten kon beginnen. We moesten op het strand wachten totdat ze een schildpad hadden gevonden. De kans was niet super groot, maar we hadden geluk! Na iets meer dan een uur hadden ze een green turtle gevonden:). We zagen haar eieren leggen, 112!. Ze hadden haar opgemeten, 105 bij 93 cm! Toen hebben we haar met rust gelaten zodat ze haar gat met de eieren kon dichten. Toen ze haar weg terug naar de zee maakte hebben we haar gevolgd en weer de zee in zien gaan. Super gaaf om mee te maken! Toen was het ondertussen 11:30, dus snel naar bed. De volgende dag ging de wekker weer om 5 uur.